vrijdag 22 juni 2007

Lieve vriendjes en vriendinnetjes



Lieve vriendjes en vriendinnetjes is de aanhef van het schrijven. Een direct mail van Bassie en Adriaan? Nee, dat is het niet. Het is getekend Het bestuur. Het is namelijk een uitnodiging voor de kinderspelweek. En niet alleen intimi worden aangeschreven; het is bedoeld voor alle kinderen in onze gemeente van vijf tot en met twaalf jaar.

Ieder jaar vermaken vrijwilligers een week lang kinderen door leuke dingen met ze te doen. Daar kun je natuurlijk niets op tegen hebben. Dat is fantastisch. Daar moet je een echte kindervriend voor zijn. Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken.

Maar ik ga echt over mijn nek van de aanhef Lieve vriendjes en vriendinnetjes. Dat doet me denken aan het foute type kindervriend. De in-iets-heel-anders-geïnteresseerde kindervriend. Het is onoprechte vriendschap; alle kinderen in de gemeente kunnen niet je vriendje of vriendinnetje zijn. Daar zitten namelijk ook regelrechte etterbakken tussen. Twaalfjarigen spreek je bovendien zo al helemaal niet meer aan. Die tijd is dan allang voorbij: dat is voor het Bassie en Adriaanpubliek.
Makkelijk kritiseren zo vanuit de zijlijn. Dat is waar. Dus wat ik zou doen? Jongens en meisjes of Dag allemaal.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten