vrijdag 8 juni 2007

Zomerverzuchting


Het is dus zomer. Veel mensen verheugen zich er driekwart van het jaar op. Ik niet, het is niet bepaald mijn favoriete tijd van het jaar. Ik heb het liefst maximumtemperaturen van rond de 20 graden Celsius. En daar zaten we vandaag toch zeker meer dan 10 graden boven.

Het is niet altijd zo geweest. Toen ik jonger was ging ik bijna dagelijks zwemmen. Vooral ook als het bloedheet was. Nu heb ik er een hekel aan, omdat het zo druk is. Dat vond ik toen nog geen punt of het is me gewoon nooit opgevallen. En als we dan een flinke tijd gezwommen hadden, dan gingen we zonnen op de zonneweide. En die zonneweide was uitgestrekt en boomloos. Een soort sahara met gras.

Mijn afkeer van warm weer is in mijn tienerjaren ontstaan. Van de ene op de andere dag kreeg ik in de zomer van 1974 evenwichtsproblemen. Ik kreeg het door de schittering van de zon op het water, maar ik werd ook zomaar midden in de nacht wakker met een aanval. Het verlies van je evenwicht gaat gepaard met het omkeren van je maag. De dokter hield het op een zonnesteek. Ik mocht niet meer zwemmen. Het advies was om in de schaduw te blijven en me met een pet uit te rusten.

Ik heb geen problemen meer met mijn evenwicht, maar sindsdien mijd ik de zon.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten