donderdag 26 juli 2007

Thuiskomen



Een van de mooiste momenten van de vakantie is het weer naar huis gaan. Voor mij in ieder geval wel. Ik vind het heerlijk om weg te gaan. Ik verbeeld me dat ik dat ook nodig heb om alles los te kunnen laten. Ik geniet van alles wat we onderweg zien en beleven. Ik geniet van het samenzijn als gezin. Maar het zou niets voor mij zijn om eindeloos van huis te zijn. Voor mij moet er ook weer een eind aan de vakantie komen. Dat komt omdat ik wortel, ik hecht me aan thuis.

Vroeger wilde ik helemaal niet van huis. Ik wilde gewoon thuis blijven, bij mijn vader en moeder. In de vakanties vroegen tantes me altijd of ik ook nog eens kwam logeren. Ik vreesde die vraag altijd. Het antwoord was altijd hetzelfde: nee. Ik vond het altijd een beetje vervelend om te zeggen, want het betekende niet dat ik ze niet aardig vond. Ik wou gewoon niet van huis.

Zo ben ik verschillende schoolreizen met zonnebril op vertrokken. Ik zag er vreselijk tegenop, maar ik ging wel. Later is het minder geworden. Toen zag ik ook de aardigheid van het wegzijn wel in. Maar de drang naar huis is altijd gebleven. Tot op de dag van vandaag. De regen van de laatste dagen heeft ons iets eerder dan gepland weer naar huis gedreven. Want in Denemarken heb je wel fijne gemeenschapsruimtes om droog te kunnen zitten, maar geen gemeenschapsruimte kan op tegen die van onszelf. Weer thuis: heerlijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten