donderdag 9 oktober 2008

Kantinevoer

"Eten jullie wel eens een broodje uit de kantine?", vraag ik. "Nee", klinkt het in koor. En al snel ken ik de redenen daarvoor: de prijs en de kwaliteit. Sinds vorig jaar is de kantine overgenomen door een cateringbedrijf. En dat heeft de prijzen enorm opgedreven. Daarvoor dreef  'Ome Jan' de kantine. Maar dat kon niet meer: ook een schoolkantine moet nu aan strenge eisen voldoen. Maar onze kinderen vinden het geen verbetering. Ome Jan geniet nog altijd de voorkeur.

"Een broodje gezond bijvoorbeeld", gaat onze zoon er even voor zitten. "Weet jij hoe die er bij ons in de kantine uitzien? Dat is gewoon een verlept broodje ham met een stukje augurk erop." Een klasgenootje van hem koopt altijd een broodje gezond, maar haalt dan het stukje augurk eraf. "En zo gezond is dat broodje dan ook niet meer." Hijzelf zal dus niet snel een broodje gezond kopen. "Ik heb één keer een kroket gekocht", vertelt onze zoon. "Die was €1,50 en zo'n broodje gezond kost €2,-." Die keus was niet moeilijk. In de aanbieding zijn er verder Joppiebroodjes. "Dat zijn broodjes ei met heel veel Joppiesaus erop", aldus onze oudste. We gaan bijna met z'n allen over onze nek: niet ons type broodje. "Ik neem wel eens een kopje soep", bekent onze zoon, een echte soepliefhebber. "Maar de ballen geef ik altijd aan iemand anders." Hij vertelt ons haarfijn waar die ballen hem aan doen denken. "Maar die groentesoep daar gooien ze echt alles in", aldus onze dochter. "Spruiten, broccoli, echt goor." "Het is ook duurder geworden." vertelt onze zoon. "Ik vroeg nog aan die mevrouw: Waarom hebben jullie het zoveel duurder gemaakt? En toen zei ze: Ja, alles wordt duurder he?" En dat terwijl ze bij Ome Jan een kop soep voor 30 cent konden krijgen. "En vorige week waren er mini-puddingbroodjes in de aanbieding zag ik toen we er waren. Nemen jullie die dan wel?", vraag ik. Soms neem ik op de vrijdag bij wijze van weekendtraktatie wel eens een puddingbroodje mee. En die lusten ze graag. "Neuh, beslist niet", zegt onze zoon. "Weet je hoe die puddingbroodjes eruit zien? Het lijkt alsof iemand ze rondom heeft afgelikt." Hij laat zijn tong op zijn kin hangen en likt een denkbeeldig puddingbroodje af. Blijkbaar reageren we niet met het gepaste afgrijzen, want hij gooit er nog een schepje bovenop. "Wat zeg ik? Het lijkt of er naaktslakken overheen gekropen zijn. Zo goor ziet het eruit!" En dat heeft het gewenste resultaat. Wij zullen ons niet snel aan zo'n broodje wagen in de kantine op school.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten