donderdag 4 december 2008

Nieuwsachtergronden

Ik ben dol op klein nieuws. Niet dat ik nou iedere avond aan het beeld gekluisterd hang voor SBS 6 en Hart van Nederland. Nee, ik ben dol op gelezen klein nieuws. Dat spreekt me meer aan, omdat je je er dan iets bij voor kunt stellen. Je kunt erover fantaseren. En dat lukt bij Hart van Nederland met de beste wil van de wereld niet. Daar wordt het voor je ingevuld.

Ook hou ik nieuws selectief vast. Het nieuws dat me bevalt, krijgt met stip voorrang in mijn geheugen. Zo had collega laatst in het weekend de kranten goed doorgespit. Hij was er veel wijzer van geworden. Zo had hij kennis genomen van een onderzoek naar de relatie tussen de crisis en de voorkeur van mannen voor wat betreft de proporties van vrouwen. Onderzoekers hebben jaargangen playboys doorgespit om daar uitspraken over te kunnen doen. Het is zwaar werk, maar dan heb je ook wat. Ik zocht het onderzoek op internet nog even na. En wat blijkt? Hoe slechter het gaat met de economie, des te meer mannen naar vollere vrouwen kijken. Ook kleinere ogen hebben dan de voorkeur. Zo konden zij de economische crisis al voorspellen aan de hand van een nauwkeurige analyse van de modellen in de Playboy. Gaat het goed, dan hebben jonge, korte vrouwen met smalle heupen de voorkeur.

Waarom mannen deze voorkeur hebben, verklaren de onderzoekers dan weer niet. En dat weet ik dan weer wel. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan hoor, maar dat hoeft ook niet. Dat is gewoon kennis van de wereld. Als het slechter gaat, willen mannen aan de boezem gedrukt worden, vandaar die grote boezem. Ook hebben ze houvast nodig: vandaar die voorkeur voor volle vormen en kleine ogen. Het laatste wat je wilt in tijden van crisis is verdrinken in een stel grote ogen. Als ik er goed over nadenk, is dit eigenlijk mijn meest favoriete deel van het nieuws: het deel dat ik zelf aanvul.

1 opmerking: