maandag 1 december 2008

Telefoonrijden

Telefoneren onder het autorijden leidt af. Hoe je het ook doet: handsfree of niet. Dat nieuwsbericht hoor ik vanmorgen in de auto naar het werk. Je reactietijd neemt sterk af als je belt en rijdt tegelijk. Zo lijkt een twintiger in zijn reactiesnelheid op een hoogbejaarde als hij handsfree belt. Bellen met de telefoon in de hand maakt het nog een graadje erger. Dan rij je alsof je dronken bent.

Zo op het oog een duidelijk resultaat. Toch was ik niet helemaal tevreden over de informatievoorziening. Er werd geen melding van gemaakt of het een onderzoek onder mannen of vrouwen was. Of dat er sprake was van een gemengde testgroep. Mannen kunnen namelijk sowieso moeilijk zaken combineren. Vrouwen zijn daar meer van. Die kunnen van alles tegelijk: bellen, autorijden, het handschoenenkastje opruimen en lippen stiften. En dan neemt hun reactietijd misschien iets af. Maar goed, ze doen dan ook vier dingen. Mannen daarentegen schijnen het maar moeilijk overeind te houden als ze bellen en daarbij kauwgum kauwen. En dan hebben we het nog niet eens over autorijden! Dus vraag ik me af: was het een gemengde testgroep en hebben de mannen het resultaat naar beneden gehaald? Of was het een testgroep met alleen mannen? Dan kan ik in het vervolg  als ik autorij namelijk gerust gaan zitten bellen, het handschoenenkastje opruimen, mijn lippen stiften en vooruit: ook mijn nagels knippen. Als de testgroep alleen uit vrouwen bestond, dan moeten alle bellende mannen direct van de weg worden gehaald. Want dan vrees ik het ergste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten