vrijdag 19 december 2008

Zitten als topsport

Ik word vandaag geplaagd door rugpijn. Gisteren was het er al een beetje, maar vandaag heeft het zich verder doorgezet. Het is denk ik een algehele oudejaarsmoeheid. Vanmorgen lig ik op de bank. Op mijn ondergoed na ben ik nog niet gekleed. Ik doe een poging om mijn laarzen aan te trekken. Dat gaat beter liggend op de bank met de benen in de lucht, dan zittend. "Heb je last van je rug?", vraagt onze zoon. "Nee, ik lig hier veur mien plezaaier" denk ik nog even. Maar ik zeg het niet. Ik knik. "Waarom blijf je dan niet thuis? Straks heb je niks aan je vakantie." "Vanmiddag als ik weer thuis ben, dan blijf ik thuis", zeg ik tegen onze zoon. Ik heb dit jaar nog geen dag verzuimd en ik ben beslist niet van plan om daar mijn laatste werkdag van het jaar verandering in te brengen.
Ik rond het werk voor dit jaar af. Het einde van het jaar is een soort magische drempel: er moet van alles nog net even geregeld worden. Als ik alles heb geregeld, heb ik nog een kwartier te gaan. De hele ochtend zitten is me niet goed bekomen. Ik hang op mijn bureaustoel. Alles piept en kraakt. "Ik ga maar", zeg ik tegen boezemvriendin en collega. Zij zijn de enigen die op vrijdag aanwezig zijn op onze verdieping. "Ik kan toch niet denken en rechtop zitten tegelijk." Het is treurig maar waar. Boezemvriendin loopt met me mee naar de auto. Ik leg haar het door mij geplande verloop van de klachten voor: "Drie dagen geef ik het. Gisteren was de eerste dag. Dat betekent dat het zondag weer over moet zijn. Anders word ik chagrijnig."
Doorgaans stoot ik na het werk direct door voor de wekelijkse boodschappen in onze super. Vandaag doe ik het toch maar even anders. Ik rij eerst naar huis. E. is verrast mij al op tijd te zien. "Ik kon toch niets nieuws meer oppakken", zeg ik tegen E. "Ik kan niet denken en zitten tegelijk. Ik heb alle concentratie nodig om te blijven zitten." Na een korte weloverwogen pauze zeg ik: "Ik heb even mogen ervaren wat het is om een man te zijn; die hebben het ook moeilijk met twee dingen tegelijk doen." Het bevalt me voor geen meter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten