woensdag 19 januari 2011

De uitvinding van het bestek


Dit jaar word ik vijftig. Het zegt me niet zoveel. Ik weet dat ik niet piepjong meer ben, maar ik voel me nog best wel jong. Niet jong in de zin van 'ik draag nog een naveltruitje'. Er zijn grenzen en die tijd is geweest. Ik weet nog goed dat ik voor het eerst aangesproken werd met mevrouw. Dat overviel me: ik voelde me geen echte mevrouw. Nog voel ik me eigenlijk geen mevrouw, maar ik weet inmiddels wel dat er zo tegen me wordt aangekeken. Zo zal het wel blijven. Ik herinner me tenminste dat mijn moeder nog niet zo lang geleden diep verontwaardigd was dat er iemand voor haar ging staan in de stadsbus. Zo oud was ze toch nog niet?

Als je kinderen hebt, ben je je er zeer van bewust dat je tot een andere generatie behoort. Mijn kinderen doen er ook alles aan om die bewustwording te voeden, bewust en onbewust. Vanmiddag gebeurde het nog. De jongste leest in een boek over schoolkinderen over de hele wereld. Ze bekijkt het geïnteresseerd. "Zeg mam, toen jij vroeger klein was, toen was er toch al wel bestek?" Ik stel haar gerust en zoek de uitvinding van het bestek nog even op. Ik vind het volgende op www.ibi.bibliotheek.nl: Reeds in de vroege middeleeuwen kwamen mes en lepel (van hout, later van tin) voor; de vork kwam pas in de 17de eeuw algemeen in gebruik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten