zondag 16 januari 2011

Er is geen weg


Dit weekend las ik het boek Ik overleefde voor mijn kind van Clara Rojas. Zij werd samen met Ingrid Betancourt gevangen genomen door FARC rebellen en leefde jarenlang in het Colombiaanse oerwoud. In dat oerwoud kreeg ze een kind. Ingrediënten voor een grensverleggend boek, maar dat was het niet. Het verhaal bleef heel erg aan de oppervlakte. Niets wordt echt uitgediept. De relatie met Betancourt staat al snel onder spanning, maar waarom dat nou eigenlijk is, weet je niet. Ze krijgt een zoon in gevangenschap. Over de omstandigheden van de verwekking vertelt ze helemaal niets. En zo gaat het eigenlijk voortdurend. Het enige waar ze echt over uitwijdt is de routine die ze zichzelf oplegt in de jungle. Zo blijft ze fysiek en mentaal fit. Maar als je dat een aantal keren gelezen hebt, dan weet je het wel. Het voelt een beetje alsof ze het verhaal eigenlijk niet wil vertellen. Ik had de neiging het boek aan de kant te leggen. Collega zei vorige week nog, toen ik vertelde over de worsteling met het boek De Daisy Sisters van Henning Mankell: "Dan heb je het boek teveel kans gegeven." Ik heb dit boek toch uitgelezen. Mooie zinnen hier en daar hielden me gaande, zoals deze van Joan Manuel Serrat: Reiziger er is geen weg, de weg ontstaat door te reizen, klap na klap, kus na kus.

Het verhaal van Clara Rojas is absoluut een indrukwekkend verhaal, maar het boek is dat niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten