zaterdag 5 maart 2011

Niet zonder bank


Het wonen is enorm veranderd sinds de generatie van mijn opa en oma. Dat wat in je huis en de belangrijkste ruimten staat, zegt veel over hoe je er leeft. Mijn ouders wonen in het huis waar vroeger mijn opa woonde, maar hoe ze in het huis leven is niet te vergelijken met hoe mijn opa dat deed.

Toen mijn opa er nog woonde had het huis uit de jaren dertig suitedeuren die de romp van het huis verdeelden in een voor- en achterkamer. In de voorkamer werd niet geleefd. De laatste jaren van zijn leven sliep opa in de voorkamer. Het leven speelde zich volledig af in de achterkamer. Maar liefst drie deuren kwamen uit in de achterkamer. Er stond een tafel met rechte stoelen die waren bekleed met donkerrode stof met een smalle zwarte streep. Er was één stoel met leuningen waar opa vaak op zat. Als er visite was, zat die ook voornamelijk in de achterkamer. De stoelen werden tegen de muur aangeschoven om de ruimte optimaal te benutten.

Zo'n huiskamer zou tegenwoordig ondenkbaar zijn. Mijn ouders haalde de suitedeuren uit de voor- en achterkamer en hebben er één ruimte van gemaakt. Het is naar de begrippen van deze tijd een ruime, maar niet overdreven grote kamer geworden. In de achterkamer staat de eethoek. Voor in de kamer staan de crapauds die mijn opa ook al had, maar nu met een ander stofje. En er staat natuurlijk een bank, een meubelstuk dat mijn opa helemaal niet had. Destijds werd er namelijk niet rondgehangen in de huiskamer. Als je wilde liggen of hangerig werd, ging je gewoon naar bed.

Soms zie ik in woonbladen nog wel eens ruimtes zonder bank. Voor mij is een huiskamer zonder bank echt ondenkbaar. Wij hebben er dan ook twee met een chaise longue. In onze huiskamer moet namelijk gerelaxed kunnen worden. We stellen het moment van naar bed gaan uit -rekken de dag zo lang mogelijk- en hangen graag onderuitgezakt op de bank. Heerlijk. Wat moet je in een ruimte waar je niet lekker onderuit kunt zakken? Ik zou er niet tegen kunnen. Voor mij geen huiskamer zonder bank.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten