dinsdag 27 maart 2012

Technologie omarmen

Gisteravond zag ik Maurice de Hond bij De wereld draait door. Hij wil een nieuwe school oprichten waar de moderne technologie centraal staat. De school moet de Steve Jobsschool gaan heten. Hoe Maurice op het idee kwam? Hij heeft nog een dochtertje van drie uit een tweede leg. En die is in huize De Hond opgegroeid met smartphones en ipads. Het meisje leert door de moderne technologie spelenderwijs. Eerst dacht Maurice erover om haar thuis onderwijs te geven. Maar een ontmoeting met Lodewijk Asscher bracht hem andere gedachten. Die gaf hoog op van de invloed van school op de sociale ontwikkeling van kinderen. Daar zag Maurice ook het nut van in en zo kwam hij op het idee van de Steve Jobsschool.

Ik vind het een heel goed idee van Maurice. Het is heel bijzonder dat in basisscholen nog zo weinig ruimte is voor het werken met computers en moderne technologie. Mijn zus werkt in het onderwijs. Vanavond praten we er over als we onderweg zijn naar Zumba. "Het is vooral een kwestie van geld", zegt ze. En inderdaad: het kost geld. Behalve geld kost het ook tijd. Er gebeurt zoveel, in zo'n hoog tempo, dat je voortdurend tijd moet investeren om bij te blijven. Ik heb mezelf in de afgelopen periode een aantal open source webtoepassingen eigen gemaakt. En als je dat dan onder de knie hebt, dat is geweldig! Al die technologische vernieuwingen moet je omarmen. En dat mag van mij best beginnen op de Steve Jobsbasisschool.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten