zondag 27 januari 2013

De luxe van een reservesleutel

Deze week krijgen we weer een reservesleutel van de auto. Sinds de brand doen we het met een sleutel en dat is natuurlijk le-vens-ge-vaar-lijk. Vooral voor mij. Het was zeer alert van de oudste dat ze onze autosleutels uit het brandende huis meenam. Dat scheelde een hoop vervoersproblemen. Maar met een sleutel is het toch allemaal wel kwetsbaar. Zeker als ik een van de gebruikers ben. Ik ben namelijk nogal eens een sleutel kwijt. Dat wil zeggen: dat was ik, want nu we er maar een hebben, kan ik me dat niet permitteren en nu komt het dus ook minder vaak voor.

Maar toch: van onze vorige auto brak ik tweemaal een sleutel af. Zoiets zal je maar gebeuren als je maar een sleutel hebt. Dan zit je zonder auto - en ik weet niet eens of ze dan nog een sleutel bij kunnen maken. Het is natuurlijk ook niet leuk als het gebeurt als je twee sleutels hebt, maar dan kun je tenminste nog verder.

De eerste keer dat mijn sleutel afbrak stond ik bij het vertrekcentrum in Ter Apel. Daar hadden we een bijeenkomst gehad, we hadden nog wat nagepraat en vervolgens wil ik de deur van de auto openen en breekt de sleutel af. Samen met een collega van het vertrekcentrum ben ik nog naar de plaatselijke sleutelmaker in het dorp geweest, maar die kon ons niet helpen. Achteraf gelukkig maar, want dat kan helemaal niet bij die computergestuurde auto's van tegenwoordig. Gelukkig had E. nog een sleutel. Dus die kwam me uit Ter Apel halen en toen was alles weer dik voor mekaar.

De tweede keer dat mijn sleutel afbrak zat hij in het contactslot. Ik had de kinderen van de crèche gehaald en wilde vertrekken toen de sleutel afbrak. Gelukkig reed de auto me nog naar huis toen ik het stompje in het slot stak. Eenmaal thuis lukte dat geen tweede keer weer.

Het zijn dit soort incidentjes die me bij de garage de bijnaam 'de sloper' hebben opgeleverd. Na twee keer de sleutel te hebben afgebroken - volgens mij trouwens het resultaat van metaalmoeheid of een constructiefout van de sleutel- hebben ze me bij de garage een stoomcursus sleutel-in-het-slot-steken- gegeven. De kern van de boodschap was: eerst de sleutel rustig en volledig in het slot steken en dan pas draaien. En niet: de sleutel half in het slot steken en dan alvast beginnen met draaien.

Blijkbaar heeft de cursus effect gehad, want ik heb nog nooit weer een sleutel gebroken. Maar hoe dan ook: een tweede sleutel is toch wel fijn.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten