woensdag 23 januari 2013

Klik hier, lik hier

Gisteren volgde ik een cursus schrijven voor het web. Alhoewel ik een ervaren schrijver ben, was het toch leerzaam. De basis van het schrijven is hetzelfde, of je nu schrijft voor het web of op papier. Ook het structureren en het trekken van de aandacht van de lezer verschilt niet wezenlijk. Maar er zijn natuurlijk verschillen: de volgorde in de tekst, de omvang van de tekst. Ook terugverwijzen doe je niet in een webtekst. Je probeert het in hapklare brokken op te delen, of -zoals de lerares het verwoordde- te 'chunken'. Dat klinkt goed, alhoewel het me volstrekt niet aan schrijven doet denken. Eerder denk ik dan aan brokken voedsel, met name zoetigheid zoals toffee en chocola of bokkevet (ook wel Borsthoning, koekzoet, sikkenvet, wit snoepgoed of massé genoemd).

Natuurlijk kregen we ook lijstjes met don'ts. Ik wist het al, maar de presentatie van deze don't vond ik toch wel te gek: Zeg nooit klik hier, maar verbind een link aan inhoud, want we weten inmiddels wel dat er geklikt kan worden en waar je kunt klikken. Bij een postzegel zeg je toch ook niet: lik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten