dinsdag 5 maart 2013

Lekker knetteren

Vandaag geef ik collega een hand. Hij is jarig. Als ik hem een hand geef, knettert het even. We krijgen een schok. Dat gebeurt me vaker: ik ben vaak statisch geladen. Ik krijg schokjes van de auto, van de deur, noem maar op. Hoe kan dat toch? Ik besluit het tot op de bodem uit te zoeken op internet.

En dan stuit ik op de meest bijzondere dingen. Iemand meldt op een forum dat hij statisch geladen wordt als hij met zijn kont over zijn autostoel wrijft. (Dat zal bij mij dan ook wel zo zijn). Verder leer ik dat mensen met een droge huid er meer last van hebben dan mensen met een vette huid (dat pleit er weer tegen) en in de winter is het erger dan in de zomer (ja, het is winter). Synthetische vezels werken het bovendien in de hand (mijn favoriet: viscose). Het sleutelwoord in alle artikelen is wrijving (ik heb er het lichaam voor). De statische lading die zich door wrijving in je lichaam opbouwt zoekt een uitweg. En als je rubberen zolen draagt (check: rubberen zolen vandaag), dan verlaat het je lichaam dus niet via je voeten.

Ik mag blij zijn dat de statische lading mijn lichaam verlaat. Als dat niet het geval zou zijn, zou ik geplaagd kunnen worden door allerlei kwalen. Door het dragen van rubberen zolen hebben we geen contact meer met de aarde, lees ik op de site van Earthing Nederland. En dat terwijl wij de aarde net zo hard nodig hebben als de zon. Earthing Nederland adviseert je dan ook meer op blote voeten in het gras te gaan lopen. Dat doe ik ook graag, alhoewel de katten hier in de buurt eigenlijk te actief zijn voor een ontspannen blote-voeten-wandeling in het gras. Bovendien is dat in de winter best koud. Maar daar heeft Earthing Nederland dan weer de perfecte oplossing voor: aardingslakens en -hoeslakens en aardingsmatten. Lijkt dat je niks, dan kun je ook kiezen voor een slaapzak of een omslagdoek. Mogelijkheden zat. Het is wel stevig aan de prijs (€ 46 euro voor een mat en een tweepersoonshoeslaken vanaf €259), maar dan heb je ook wat.

Vooralsnog laat ik het nog maar even lekker knetteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten