donderdag 13 juni 2013

Zo plat als een dubbeltje

Vroeger werd ik geknipt door mijn tante. Zij is kapster. Daarna knipte ik jarenlang mijn pony zelf en zo af en toe mocht een kapper dan een stukje onder van mijn lange haar afknippen. Maar zo kon het natuurlijk niet doorgaan. Ooit moest ik toch volwassen worden. En gelukkig trof ik toen mijn huidige kapper, een gezellige man met verstand van zaken. Naar de kapper gaan vind ik nu een feestje. Als ik er de tijd voor heb, komt het er misschien ooit nog wel eens van dat ik wekelijks naar de kapper ga. Maar zover is het nu nog niet. Eens in de 6 tot 8 weken wordt mijn haar weer bijgewerkt. Mijn coupe zou je coupe gemak kunnen noemen: wassen, borstelen en dan aan de lucht laten drogen. Heerlijk. Na zo'n 6 tot 8 weken zit het niet meer en dan moet de schaar er weer in.

Een kapsalon is een wereld op zich, waar je altijd wel iets belangwekkends hoort. Meestal wil ik al het nieuws van de plaatselijke ondernemersvereniging even horen. Krijgen we er nog nieuwe winkels bij bijvoorbeeld of is er nog ander belangwekkend nieuws? De laatste tijd gebeurt er niet zoveel op het winkelfront. We kampen met leegstand. Dat is dus geen onderwerp waar veel beweging in zit. Geen probleem, want we boren moeiteloos een ander gespreksonderwerp aan.

Zo deed ik deze keer een  belangwekkend weetje op. Iets wat ik eigenlijk altijd al had willen weten zonder dat ik er erg in had. De kapper vertelde me namelijk dat heel veel kinderen tegenwoordig een plat achterhoofd hebben. Dat komt omdat baby's in de wieg niet meer afwisselend op de ene of andere zij worden gelegd. De mooie ronding die maakt dat je haar mooi van het hoofd afvalt en die zeker bij kalende mannen van pas komt, raakt dus volledig uit zwang. Dat heeft consequenties voor het knippen, vertelt de kapper me. En daar niet alleen voor natuurlijk: ook voor de hoedenindustrie en de business voor haaraccessoires, bedenk ik. Het is fascinerend: een kappersbezoekje en ik kijk weer heel anders tegen de wereld aan.

Een foto zou natuurlijk heel illustratief zijn, maar helaas lukt dat niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten