maandag 23 september 2013

Wat is oud?

Wat is oud? Zelf ben je het in ieder geval niet. Gisteren werd mijn vader 80 jaar. Dat is best al oud, vind ik als 52-jarige. Maar mijn vader vindt weer anderen oud. Voor iemand van 20 ben je best al oud als je 52 bent. Maar zelf vind ik dat ik nog helemaal niet oud ben. Als werknemer ben je boven je 45-ste al oud.

Vanmiddag hoorde ik iemand zeggen: "Eruit met die ouwe hap!" Ze refereerde naar oudere medewerkers. Medewerkers waarin de organisatie heeft geïnvesteerd, medewerkers die al heel veel voorbij hebben zien komen. Medewerkers met een schat aan informatie en een uitgebreid arsenaal aan interventies. Uiteraard zijn er ook medewerkers die niet voor- of achteruit willen. En soms zijn dat ouderen. Vaak en gemakkelijk worden oudere  medewerkers snel even op een hoop geveegd als ouwe hap. Het vertegenwoordigt een bepaalde kijk op ouderen. Ouder ben je al snel en ouder zijn betekent: niet jong en fris, saai, weinig flexibel. Ik denk dat dat niets te maken heeft met leeftijd. Waar het alles mee te maken heeft is houding. Je hebt ouderen die niet voor- of achteruit willen, maar je hebt ook jongeren die enorm vastgeroest zitten en kortzichtig zijn, jongeren die op jonge leeftijd al 'oldgeboorntjes'* zijn.

Ik vind het een onterechte opmerking en dat zeg ik ook, maar al te druk maak ik me er niet over. Als je al wat langer meeloopt, weet je dat je op zo'n moment rustig achterover kunt leunen: oud word je namelijk allemaal en vanzelf. Als je een beetje mazzel hebt.

*Gronings woord voor mensen die zich heel jong al oud gedragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten