dinsdag 1 oktober 2013

Briljant: banaan tatoeëren

"Postbode Siemen, wij vervelen ons en jij moet iets verzinnen." De liefhebbers weten het: deze briljante oneliner komt uit Zaai. De vriendinnen Ingrid en Irma vragen iedere dag aan postbode Siemen wat ze moeten doen. Ooit las ik dat het heel goed is voor kinderen om zich te vervelen. Als ouder moet je die verveling dus vooral niet wegnemen. Ik zoek op de site van J/M nog even weer op waarom vervelen ook nog maar zo goed was en ik vind het volgende:


Vervelen is goed 

Wat is er goed aan vervelen? Ofwel de voordelen:
• Het dwingt een kind zelf iets te bedenken, het krijgt de kans zich te ontplooien.
• Je kind lost zijn eigen probleem op.
• Ze leren zichzelf een poosje bezig te houden.
• De fantasie en creativiteit komt op gang.
• Als je je eigen werkzaamheden blijft doen, wil je kind je soms helpen.
• Je kind kan de wereld - denk aan een passerend insect of bellen blazen in een rietje - op zijn dooie gemak ontdekken.
• Je zoon of dochter komt eens lekker tot rust.


Bladerdeeg kleien 

Mijn kinderen hebben zich niet zoveel verveeld. Of ik ben het natuurlijk alweer vergeten. Dat kan ook. Er was hier altijd voldoende activiteit in en om huis. Onze oudste kon altijd wel iets verzinnen. Een favoriete bezigheid van mijn oudste en haar vriendinnen was koekjes bakken. Ze kleiden er dan lekker op los met plakjes bladerdeeg en die werden bestrooid met suiker of een ander strooisel dat voorhanden was. In de oven en na het bakken volgde dan het eten. Dat was natuurlijk een hoogtepunt.

Gewoon doen 

Ik verveel me eigenlijk nooit. Er is zoveel te doen. Laatst las ik over iets wat ik -als mijn kinderen klein zouden zijn- zeker met ze zou gaan doen: tattoo a banana. Het filmpje spreekt voor zich. Het is briljant. Mocht ik zelf binnenkort onverhoopt over veel vrije tijd gaan beschikken, dan ga ik er zelf ook mee aan de slag. Eerst die banaan lekker tatoeëren en dan opeten. Of cadeau doen natuurlijk. Ik kan zo een aantal mensen verzinnen die ik er een groot plezier mee zou doen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten