maandag 28 oktober 2013

Weer voor echte kerels

Foto gemaakt door collega Eva. 
In 1990 waaide het voor het laatst zo hard. Daar herinner ik me eerlijk gezegd niets meer van. Maar het ging er vandaag in ieder geval heftig aan toe. Op het terrein waar ik werk vielen maar liefst zes bomen om. En die zes bomen raakten vijf auto's. Voor zover ik weet waren er geen persoonlijke ongelukken.

Als ik met collega in overleg ben klinkt er een hoog constant zoemend geluid op de achtergrond. Ik kan het niet direct plaatsen, maar dan valt het dubbeltje: het is het geluid van een kettingzaag. Overal zijn mannen druk in de weer om de bomen op te ruimen. Toen ik vanmiddag dan ook naar huis wilde rijden, kon dat gewoon weer. De gevallen boom die de Hoofdlaan blokkeerde lag inmiddels keurig in stukjes gezaagd naast de weg.

De weg terug naar huis was er eentje met hindernissen. Vlakbij het werk was een weg afgezet omdat een omvallende boom een gaslek had veroorzaakt. Gevolg: brand. Halverwege moest ik wachten tot de brandweer een omgevallen boom had opgeruimd. Vervolgens bleek de spoorwegovergang defect. Een agent stond midden op het spoor om iedereen erover te loodsen. Onderweg ook overal mannen met takkenversnipperaars, kettingzagen en dergelijke. Ze zijn duidelijk in hun element. Waar ze het alledaagse tuinonderhoud graag aan vrouwen overlaten, zijn mannen nadrukkelijk in beeld als er groot materieel aan te pas komt.

Na een rit vol hindernissen komt ook thuis het vertrouwde geluid van scheurende kettingzagen me tegemoet. Achter en tegenover ons huis zijn namelijk ook bomen omgewaaid. De (over)buurmannen zijn allemaal druk bezig. Het is vandaag weer voor echte kerels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten