vrijdag 3 juli 2015

Wij houden van schoon

"Je moet je aanmelden voor die actie Wij houden van schoon mam." We lopen over het strand van Schiermonnikoog. Ik vond een plastic zak in de branding en die vul ik met zwerfvuil terwijl we teruglopen naar de fietsen. "Waarom zou ik me daarvoor aanmelden? Ik kan het toch ook gewoon doen?", zeg ik. Hoogstwaarschijnlijk ontvouwt zich hier een generatiekloofje. Ik hou wel van schoon, maar ik hoef dat niet zo nodig in groepsverband te delen. "Het is een heel goed initiatief", zegt ze. "Je geeft ermee aan dat je meedoet aan het schoonhouden van publieke ruimtes." Ik vind het ook een goed initiatief.

In het opvoedingspakketje
Ik heb denk ik al een essentiĆ«le bijdrage geleverd aan een schonere samenleving. Onze kinderen zullen namelijk nooit rotzooi achterlaten. Dat is het begin. Heel simpel: als iedereen zijn eigen troep opruimt, heb je geen rotzooi. Het is bovendien arrogant en over het paard getild om het maar gewoon te vinden dat een ander jouw troep opruimt. En waarom zou je het je kinderen niet aanleren: het is namelijk helemaal niet moeilijk.  Het is me dan ook een raadsel waarom ouders dit niet in hun opvoedingspakketje stoppen.

Geen excuus
"Ik vind het echt compleet achterlijk dat je dat achterlaat", zeg ik terwijl ik een Spa blauw flesje in de plastic tas gooi. "Dit is zo'n mooi strand en dat plastic verdwijnt nooit meer." "Ze zouden hier ook wel wat meer prullenbakken neer kunnen zetten.", zegt de jongste, die eerder dan ik geneigd is te zoeken naar verontschuldigingen. "Dat is geen excuus, ze hebben het ook meegenomen, dan kan het toch ook mee terug?", zeg ik. Daar zijn we het over eens. 

Vandaag zie ik een foto van Stefan van der Kamp op Facebook van het strand van Scheveningen nadat alle vrolijke strandgasten zijn vertrokken. En dan kun je maar een conclusie trekken: de mensen die van schoon houden zijn duidelijk in de minderheid. Onvoorstelbaar. 



Stefan is met deze foto een actie gestart om niets anders op het strand achter te laten dan je voetafdruk. Ik heb het geliked en gedeeld. Kijk op Facebook bij Oneforone.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten