dinsdag 26 januari 2016

Hoge gevoelsslaap

Kaart van Rosalie Verniet. Boomerang.
Ik ben gefascineerd door mijn slaaprekensommen. Dus ik wijd er nog een blog aan.

Hoe kan het dat ik wakker word als ik zes uur geslapen heb? Ik heb een hypothese: misschien komt het wel omdat ik direct vaster slaap dan een ander. Ik geef een voorbeeld.

Afgelopen woensdagnacht bijvoorbeeld. Ik ging woensdagavond, of eigenlijk donderdagmorgen vroeg om 0.35 uur slapen. Dat is voor mij de perfecte tijd om te gaan slapen. Mijn wekker gaat namelijk om 6.32 uur en dat is zo'n 6 uur later. Vaak ben ik dan al wakker. Maar woensdagnacht dacht ik om 1.25 uur dat het 5.00 uur was. Onze zoon moest namelijk vroeg van huis vertrekken. "Ik wek E. om 1.25 uur met de tekst: Ik heb L. helemaal niet horen vertrekken." Een blik op de wekker leert me waarom: ik heb nog geen uur geslapen en toch voelt het aan als 4,5 uur. Waar ik dus feitelijk 54 minuten had geslapen was mijn gevoelsslaap 4,5 uur, ruim 3,5 uur meer dan de reƫle slaaptijd.

Ik maak er even een redactiesom van.

> tussen 0.35 uur en 1.25 uur
= zitten 54 minuten
> ik dacht toen dat het 5.00 uur was
= de gevoelsslaap was 3,5 uur meer, in minuten 210 minuten
/  210 minuten / 54 minuten
= de gevoelsslaapwaarde heeft een factor van 3,88  
> Dat betekent dat mijn gevoelsslaap 3,88 x hoger is dan mijn werkelijke slaap.

Wat nou als dat zou gelden voor mijn totale nachtrust?

x 6 uur x 3,88 gevoelsslaapwaarde = 23,33 uur gevoelsslaap
> ik heb een gevoelsslaap die de klok bijna rond gaat
> dat zou mij tot een extreem uitgerust mens maken

Ik ben een realistisch mens. Dus ik ga er niet vanuit dat mijn totale nachtrust van een dergelijke hoge kwaliteit gevoelsslaap is. Laten we zeggen dat ik 2 uur hoge gevoelsslaap heb en 4 uur normale gevoelsslaap met een waarde van 1. Ik maak mijn laatste rekensommetje.

x 2 uur x 3,88 gevoelsslaapwaarde = 7,76 uur
x 4 uur slaap x 1 gevoelsslaapwaarde= 4 uur
+ 7,76 + 4 = 11,76 uur gevoelsslaap

Als rasechte Groningse zeg ik dan: niet gek.

Heerlijk vind ik dit: mijn eigen rekenrealiteit.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten