zaterdag 23 januari 2016

Blij nieuws

Toen ik geboren werd was de oudste man ter wereld 57 jaar. Hij zou in september van dat jaar 58 jaar worden. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, was hij nog net geen 36 jaar. Hij woonde destijds in Polen. Yisrael Kristal komt als jood met zijn gezin terecht in het getto van Lodz. Zijn kinderen sterven in het getto. Als hij 40 jaar is, wordt hij vanuit het getto met zijn vrouw gedeporteerd naar het vernietigingskamp Auschwitz. Zijn vrouw overleeft dat niet. Het is een hartverscheurend verhaal. Zes zinnen zijn voldoende om je dat te realiseren.

Nu is Yisrael Kristal de oudste man van de wereld. Hij overleefde het vernietigingskamp Auschwitz. En dat niet alleen, hij had bovendien de moed om verder te leven. Hij trouwde opnieuw, kreeg een zoon, emigreerde en pakte zijn leven weer op. In Polen had hij voor de oorlog een snoepfabriek en in Haifa sticht hij er opnieuw een. De laatste twee zinnen geven je een goed idee van zijn veerkracht.

Boomerang card van Trippel
En nu is hij de oudste man op de wereld. Het nieuws bereikt mij via mijn nieuwsapp. Meestal is nieuws niet iets waar ik blij van word. Maar dit nieuws maakt me blij, heel erg blij. Het maakt mij blij, omdat het een verhaal van kracht en veerkracht is. Yisrael Kristal is geen slachtoffer, hij is een winnaar. Hij is voor mij het levende bewijs dat goed kwaad overwint. (Nog) Lang(er) leve Yisrael Kristal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten