woensdag 1 april 2020

Even bijgepraat door Jaap

Ik geef Jaap het groene licht
Vanmorgen ben ik even weer bijgepraat door Jaap van Dissel. En de Tweede Kamer ook natuurlijk. Jaap van Dissel is de frontman van het RIVM en ik ben fan van hem. Ik kijk graag naar de tabellen en grafieken die Jaap uiterst grondig toelicht. Ik ben vandaag verheugd om te horen dat de R0 onder de 1 zit. Dat betekent dat een besmette persoon minder dan 1 ander persoon besmet. En dat hebben we nodig om de coronacrisis tot stilstand te brengen. Dat is mooi, maar we moeten voorzichtig blijven, drukt Jaap ons op het hart. Als we de maatregelen loslaten, dan kan dit ook heel snel weer oplopen.

Boodschappensurvival 


Ik ben fan van Jaap omdat hij rustig blijft -op het onderkoelde af. Hij doet niet mee aan het hijgerige gedoe, maar blijft rustig koersen. Dat hebben we nodig. Als de kamervragen aan bod komen, schakel ik de tv uit en ga ik op pad voor de wekelijkse boodschappen. En dat is in tijden van corona een heel avontuur. Ik merk dat de maatregelen hier door de lokale middenstand ook nog weer zijn aangescherpt na vorige week woensdag. Moest ik toen alleen mijn karretje ontsmetten, nu sta ik ook even in de langgerekte file om toegelaten te worden. Bij de bakker ben ik alleen en mag ik plaatsnemen in vak 1. Er mogen maar 3 mensen tegelijk in de winkel - meer laat het winkeloppervlak niet toe als je anderhalve meter afstand in acht moet nemen. Op een normale zaterdagmorgen staan we er gemakkelijk met 10+ opgehokt in de ruimte. Bij de Trekpleister loop ik keurig de eenrichtingsroute. Nergens wordt nee verkocht. Of je moet al desinfectiegel of een thermometer willen kopen. Dat gaat nu even niet.

Thuis laad ik alles weer uit. Mijn wekelijkse uitstapje zit er weer op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten