woensdag 28 april 2021

Even in andere sferen


Muziek heeft alles te maken met je thuis voelen.  Toen ons huis afbrandde, was ook onze muziekcollectie verloren: lp's, cd's en zelfs nog cassettes. Dat droeg zeker bij aan het ontheemde gevoel dat we toen toch al hadden. Gelukkig kun je tegenwoordig streamen. Dus is alles binnen handbereik. 

Van DC naar BA 

E. is de dj thuis. Hij heeft veel muziekkennis en weet precies wat iedereen leuk vindt. Naar de oudste stuurde hij deze week muziek van Dry Cleaning. Ze houdt van poëzie en de zangeres van Dry Cleaning draagt meer voor dan dat ze zingt- leuk voor haar om even te horen. Ze is er niet kapot van. Dat is ook niet zo verwonderlijk. Het is niet haar muzieksmaak en dat had E. al aan zien komen. "Laat eens horen", zeg ik. Ik vind het niet verkeerd. "Waar doet me dit aan denken?", zeg ik. "Aan wave muziek, de Blue Aeroplanes", zegt E. "Ja inderdaad. Dat vond ik lekkere muziek." E. zoekt het even op. "Nog steeds lekkere muziek", zeg ik. Ik associeer het direct met de tijd dat we nog in de stad (Groningen natuurlijk) woonden.

Tijdcapsule 

Zo brengt muziek je direct terug in de tijd, naar plekken waar je ooit was of bij mensen met wie je ooit was. Blondie en Denis brengen me terug naar de bus waarmee we als 5 V naar Londen gingen. The sound of silence van Simon and Garfunkel naar het huis van mijn schoonouders, die in februari kort na elkaar overleden en het album This one's for him- a tribute to Guy Clark brengt me direct in een weekendstemming. Het is magisch.

The Blue Aeroplanes - Jacket hangs; nog steeds te gek. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten