vrijdag 16 december 2022

Deugen loont niet

 

Deugen loont niet. Tot die conclusie komen de dochter en ik. De aanleiding voor deze conclusie verschilt.

Treinen

Zij is in het weekend met de trein naar het westen van het land afgereisd. Jarenlang reisde ze voor haar studie met de trein naar het oosten of zuiden van het land. Maar nu is het voor haar een keuze, want ze heeft een auto voor de deur staan. Dus ze was goed bezig: treinreizen is immers milieuvriendelijker. En het wordt ook minder druk op de weg. De praktijk is echter weerbarstig. Het ging direct al mis. Door personeelsgebrek rijdt de trein minder vaak hier in de provincie. Dus staat ze op het station terwijl de trein die ze wil nemen niet rijdt. Ze dreigt haar aansluiting nu te missen. Gelukkig wil E. haar wel even naar het station in Groningen brengen en zo kan ze toch nog treinen. De hele treinreis heeft ze gestaan. Naarmate ze het westen naderde, werd het steeds drukker. Zo druk, dat van persoonlijke ruimte geen sprake meer was. Of zoals zij het uitdrukt: tiet aan tiet, kont aan kont. De terugreis was al niet veel beter. Vertragingen - aansluitingen missen. Dat is eigenlijk al gewoon. De drukte is een extra component. "Het is nog duur ook", zegt ze. "Ik kan goedkoper met de auto gaan." En aan de invasie in haar persoonlijke ruimte hield ze ook nog eens corona over.

Citroenen

Ook ik wilde mijn steentje bijdragen aan een beter milieu. Ik kocht biologische citroenen. Zuur is mijn favoriete smaakprofiel, dus ik drink regelmatig heet water met daarin een halve citroen uitgeperst. Er staan dus altijd citroenen op mijn boodschappenlijstje. Na twee dagen waren alle citroenen beschimmeld. Eentje heb ik in weke conditie nog uitgeperst. Puur op karakter.

Dus nee - deugen loont niet. 


De illustraties op mijn blog zijn afkomstig van Boomerang CardsHier vind je deze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten