zondag 29 april 2012

Een nieuwe hobby

We zitten sinds enige tijd zonder schoonmaakhulp. Dat is niet voor het eerst natuurlijk. Maar nu wel definitief denk ik. Ik heb namelijk geen zin om een nieuw iemand over de vloer te hebben. Ik was gewend en gehecht aan onze hulp. Nu zij is gestopt is het afgelopen: ik neem de schoonmaak weer zelf ter hand.

Eerder al bedacht ik tijdens een time out de vijf-minuten-regel. Iedere dag na het eten maakten we met zijn allen vijf minuten schoon. Ik had uitgerekend dat we dan ongeveer even lang bezig waren met schoonmaken als onze hulp een keer in de week. En dat werkte als een tierelier. Maar tegenwoordig ligt het anders: de oudste is uit huis en de andere twee zijn druk met school. Vijf minuten hebben ze toch wel over, denk je dan. Ja, dat hebben ze wel, maar ik heb liever dat ze dan andere dingen doen.

Dus moesten we het even anders oplossen. Nu stofzuigt E. op de vrijdag onze hele benedenverdieping en vervolgens maak ik schoon. Op de bovenverdieping doet ieder zijn eigen deel.  Ook al ben ik helemaal niet competitief ingesteld, ik vind het toch leuk om direct achter E. aan te gaan, kijken of ik hem met dweilen in kan halen. Hij heeft dat weer liever niet, omdat ik hem dan in de nek zit te hijgen.

Schoonmaken is heerlijk werk. Ik doe het liever dan koken, liever dan boodschappen halen. Vandaag sopte ik de badkamer, het toilet en dweilde ik ze, net als de hallen en de keuken.Voor het dweilen van de vloeren gebruik ik een mop. Die schafte ik op speciaal verzoek van onze hulp aan, maar nu ben ik er ook helemaal aan verslingerd. Ik maakte en passant de magnetron nog even schoon en wiedde het onkruid uit het grind voor ons huis. Vanavond stelde ik even een weekend-vijf-minuten in, om alle rotzooi die we met z'n allen maken even op te ruimen. En nu is het hele huis schoon en opgeruimd.

Om het allemaal een beetje interessant te houden, werk ik wel graag met een experiment of een project. Mijn experiment van vandaag is het bewerken van de wasbakken in de douche met autowax: even drogen en dan uitpoetsen (autoshampoo gebruik ik al langer met goed resultaat). En nu maar kijken of ze nu nog langer mooi glimmend blijven. En het project is het terugbrengen van mijn assortiment schoonmaakmiddelen: eigenlijk wil ik terug naar soda, vloeibare groene zeep en schoonmaakazijn.

Vanavond belt de oudste met mijn moeder. "Schoonmaken is mamma's nieuwe hobby.", zegt ze. Wie weet, misschien komt het ooit nog wel zover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten