woensdag 27 december 2017

Stayin' alive

Reanimeren gaat het best op het ritme van Stayin' alive van The Bee Gees. Dat Stayin' alive een dansbaar en opwekkend nummer is, wist ik al langer. Ik hou van de hoge pitch in het nummer. Dat deed ik al lang voor ik dit reanimatie-weetje opdeed van de oudste. En hoe mooi is dat? Dat een nummer met zo'n titel daadwerkelijk levensverlengend kan werken.

Heimlich greep 

Zelf ben ik nooit in de situatie ben geweest dat ik moest reanimeren. De Heimlich greep, die heb ik wel eens succesvol uitgevoerd op mijn moeder. Zij stikte bijna in een stukje kip. Met een ferme buikstoot schoot het vastzittende stukje kip eruit. Mijn moeder had weer lucht.

Levensreddende actie

Het dichtst bij een reanimatie was ik een aantal jaren geleden. Toen werd mijn vader tijdens de kerstdagen onwel. Gelukkig kwam het goed, maar even dacht mijn moeder dat ze in actie moest komen om hem te reanimeren. Ze was er -zonder Stayin' alive- helemaal klaar voor om mijn vader te redden. Nou staat mijn moeder niet bekend om haar subtiele manier van zaken hanteren, dus het is maar goed dat ze niet in actie is gekomen. Het is maar zeer de vraag of mijn vader het had overleefd als mijn moeder even los was gegaan. Soms is niets doen levensreddend. Mijn  vader is nu inmiddels 84 jaar en mijn moeder is nog steeds een heldin. 

Levensverlengend

Overigens is Stayin' alive het nummer 1 reanimatieliedje, maar er zijn er meer. Er is zelfs een reanimatie-top 5. Reanimeren op Hips don't lie van Shakira of op Sweet home Alabama, kan ook. 
Voor The Bee Gees zelf heeft het zingen van Stayin alive overigens niet echt levensverlengend gewerkt. Op Barry na, zijn alle Gibbs, al overleden -ver voor hun tijd.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten