dinsdag 26 december 2017

Vreemde mondbeleving


Ik ben vanmorgen op tijd wakker. Gisteren hadden we de hele familie over de vloer. Er is gegeten, gedronken en gepraat. Vandaag is het huis in diepe rust. Ik maak van de gelegenheid gebruik om de wasmachine aan te zetten en de laatste spullen nog even op te ruimen. Ik ruim de vaatwasser uit en maak ook direct de bestekbakken even schoon, omdat sommige vakken helemaal leeg zijn. Al het bestek is gebruikt.

Een zuurtje

Als alles is opgeruimd maak ik mezelf een grote bak kwark. Ik rasp een overrijpe peer - toch ook jammer om weg te gooien- en mix die door de kwark. Een paar blauwe bessen, een paar aardbeien, een kop groene thee en mijn ontbijt is klaar. Na het zoet kan ik wel wat zuur gebruiken. Ik ben sowieso wel in voor een zuurtje -het is mijn favoriet onder de smaken. Dus ik heb er zin in. 

Vreemd

De eerste hap komt toch een beetje raar binnen. Het ligt niet aan de kwark. En ook het fruit is prima. Maar al met al is het een vreemde mondbeleving. Dat denk ik serieus terwijl ik het naar binnen schuif. Een aantal jaren geleden kwam het woord mondbeleving nog niet in mijn vocabulaire voor, maar dat is de invloed van het kijken naar kookprogramma's. Ik ben nog steeds een plichtmatige kok, maar die woorden... het water loopt je ervan in de mond. Zo is het kijken naar kookprogramma's toch nog ergens goed voor.  

Twijfelgeval

Ik lepel nog een paar scheppen naar binnen en dan ontdek ik de oorzaak van mijn vreemde mondbeleving. Er is een opscheplepel tussen alle schoongewassen lepels beland. En juist die opscheplepel heb ik uit mijn besteklade gevist. Het is een moderne opscheplepel: zo'n twijfelgeval. Eigenlijk te klein voor een goede opscheplepel en te groot voor een lepel -vandaar dat het me niet was opgevallen. Maar wel net iets vlakker dan een gewone lepel. Vandaar die vreemde mondbeleving. 

* Vroeger kende ik zuurtje alleen als synoniem voor snoepje. Maar ook zuurtje is zo'n woord uit kookprogramma's. 

Vond je het lekkâh? is een Boomerang card. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten