woensdag 11 augustus 2021

Benno en Bob in de pasta


"Weet je wat ik vandaag zag?" De jongste begint een verhaal bij voorkeur met een vraag. Het verhaal komt dan pas als je een doorvraag stelt. Op ongeduldige dagen zeg ik Vertel het maar gewoon. Vandaag stel ik geduldig de Groningse doorvraag: "Nou?" (En? kan ook). Ze vertelt dat op een van de huisjes waar ze werkt iemand een broodje met bebogeen at. "Dat hadden wij vroeger ook wel eens", zegt ze. 

Benno en Bob

"Wat een bijzondere naam eigenlijk voor broodbeleg", zeg ik. "Waar zou het voor staan?" De jongste zoekt het onmiddellijk op in Wikipedia en komt met een geweldig verhaal. 

Allereerst leren we dat de roots van bebogeen in het noorden liggen: Bebogeen is mede ontwikkeld omdat er in het noorden van Nederland tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog weinig tot geen boter beschikbaar was.

Suikerbieten waren er echter wel en die werden dan verwerkt tot karamelpasta. 

En verder: Er bestaan twee verklaringen voor de naam. Bebogeen zou ontstaan zijn door de samenvoeging en omkering van Geen boter beschikbaar. De zoon van de laatste particuliere eigenaar vertelde echter in 2009 aan een verslaggever van de Telegraaf, dat de naam Beter dan boter betekent én een samenvoeging is van de namen van de zoon en neef van de oorspronkelijke producent Benno Benninga: Benno en Bob.

Keihard

Ik vind het een geweldige toevoeging aan mijn algemene kennis. Voor de jongste geeft het ook nieuwe inzichten. "Kun je nagaan", zegt ze. "Vlak na de Tweede Wereldoorlog was het heel gewoon, in plaats van boter. En voor ons was het een echte traktatie." Onze kinderen hebben echt een keiharde opvoeding gehad. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten