woensdag 13 februari 2013

Een keiharde opvoeding


Onze kinderen vinden dat ze een keiharde opvoeding hebben gehad - en nog krijgen. Alhoewel onze zoon vindt dat we bij de jongste verslappen. "Daarom moet je op oudere leeftijd ook geen kinderen meer krijgen", zeg ik tegen hem. "Als ik nu kinderen zou krijgen, zou ik ze tot op het bot verwennen." Dan hadden ze die keiharde opvoeding moeten missen.


Drij

Hoe keihard die opvoeding was? Nou, ze mochten bijvoorbeeld niet voortdurend televisie kijken. En bij ons in huis had je niet overal televisies. Zeker niet voor elk een op de kamer. Veel van hun klasgenoten keken -als we ze moeten geloven- 24/7 televisie. En nee, dat vonden wij niet goed. Keihard maar waar. "Papa zei dan altijd zet m mor eevm op drij*", zegt onze zoon om de ongekende hardheid van  onze opvoeding te onderstrepen.

Appel

Nog een voorbeeld van onze keiharde opvoeding? Ze kregen altijd een appel mee naar school. Ja, een appel! Als we onze kinderen moeten geloven waren zij de enigen die een appel meekregen. Gevulde koeken, zakjes chips, dat was gewoon en natuurlijk het betere werk. 

We zijn bezig met de laatste opvoedingslootjes. De oudste is uit huis, zij komt hooguit nog een consult bij ons vragen. En de andere twee zijn 18 en 15. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat er niets meer bij te sturen valt, maar de keiharde basis is gelegd.

*Nederland 3

2 opmerkingen: