woensdag 23 augustus 2023

Brandalarm




Het is nog rustig op het werk. Veel deuren blijven dicht. Maandagmiddag worden we opgeschrikt door het brandalarm. Alle deuren slaan dicht, zodat het gebouw in compartimenten wordt opgedeeld. We werken met veel nieuwe collega´s. Voor hen is het de eerste keer dat ze een brandalarm meemaken. 'Wat nu?' is de vraag. 'We gaan naar beneden en naar buiten', zeg ik. We verzamelen ons voor het mooie oude hoofdgebouw waarin we werken. Het is mooi weer en er wordt gemoedelijk gebabbeld: wat zal het zijn, zien we al ergens rook, is het een oefening, of gewoon vals alarm? Het is eigenlijk een uitstekende manier om als collega's even met elkaar aan de praat te raken. Als er geen rookpluimen verschijnen loopt een aantal van ons weer naar binnen. Weer aan het werk. Maar dat is niet de bedoeling, de oorzaak is nog niet bekend. De jonge BHV-ster stuurt ons weer naar buiten. Veiligheid voorop. 

Geen paniek 

Er was een tijd dat het brandalarm in ons gebouw ongeveer net zo vaak afging als mijn wekker. Het gevolg was dat we bij een alarm allemaal rustig bleven zitten. Er is nooit iets gebeurd, maar als een alarm te vaak voor niets afgaat, dan werkt het ook niet. Inmiddels weet ik beter. Ik weet hoe snel brand kan gaan nadat ons huis elf jaar geleden afbrandde. "Hoe is dat nu voor jou dan?', vraagt collega D. Heel attent van haar. Het is prima, verzeker ik haar. Ik raak niet in paniek, maar ik zal het brandalarm nooit meer negeren. 

Wel alert 

Gistermiddag zit ik in mijn thuiskantoor te werken. Er gaat geen brandalarm, maar nu ben ik wel zeer gealarmeerd. Ik ruik brand. Het is dichtbij, dat weet ik zeker. Ik gooi het dakraam open en klim op de hobbytafel om goed te kunnen kijken of ik iets kan zien aan het dak of de goot. De lucht is doordringend. Als ik uit het raam hang, zie ik de oorzaak van de brand. Het is een containerbrand. De overburen zijn aan het opruimen of verbouwen en iets in de ijzeren container heeft vlam gevat. Er is een enorme rookontwikkeling. Ik doe snel alle ramen dicht. De buurman probeert het met een tuinslang te blussen, maar het vuur is gretig. Het laat zich niet zomaar blussen. Uiteindelijk blust de brandweer de brand. De lucht vervliegt gelukkig snel weer. De ramen kunnen weer open. 


De illustraties op mijn blog zijn afkomstig van Boomerang CardsHier vind je deze.


1 opmerking: