zaterdag 28 juli 2007

Het rik


Als het kan droog ik de was graag buiten. En als dat niet lukt heb ik altijd de wasdroger achter de hand. Buiten hang ik de was op een wasrek, of zoals wij zeggen n rik. Ik heb ook een waslijn, maar meestal pak ik het rik. Het rik heb ik van mijn ouders gekregen. Ze hebben er twee bij de plaatselijke timmerman laten maken toen ze gingen trouwen. Deze kregen ze er in de loop van de jaren bij. Hij is groen en niet lichtblauw, zoals het eigenlijk hoort. Maar de kleur deert mij niet: ik klop de was uit en gooi het over het rik.

Waarom heb ik nou zo'n voorkeur voor dat rik? Ik ben in principe een luie huisvrouw, dus speelt het gemak een grote rol. Er komt geen wasknijper aan te pas. Als de was gedroogd is, hang ik het rik buiten achter aan de schuur. Heb ik 'm weer nodig, dan istie altijd bij de hand. Zonder wasknijpers heb je ook geen hangpunten aan shirts en broeken. Dat schijnt ook niet te hoeven als je het maar goed aan de lijn hangt, maar dat heb ik nog niet onder de knie. En ik heb de was -mocht er een buitje vallen- ook heel snel weer binnen. Ik sleur gewoon alles van het rik.

De jongste gebruikt het rik ook wel als tent. De oudsten deden dat natuurlijk ook toen ze jonger waren en wij deden het ook vroeger thuis al. Het rik wordt dan uitgezet, er komt een kleed over en je hebt in een handomdraai de mooiste tent van de wereld. Ik weet niet of ze nog gemaakt worden, maar ik koester mijn rik. Op een spijl zit al stukje klustape: daar schopte onze zoon net even te hard een bal tegenaan.

Ik heb nu net de vakantiewas achter de rug. Dus was het rik volop in bedrijf. En dat ziet er ook nog eens bijzonder fleurig uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten