vrijdag 8 juni 2012

Het geluid van sirenes

We hebben de brand allemaal goed doorstaan. We worden niet geplaagd door nachtmerries of nabelevingen. Zelf ben ik ook niet veel banger voor brand geworden. Ik was altijd al alert: 's nachts nooit een droger aan en iedere maand het grote filter ontdoen van stof. Drogers zijn immers een belangrijke oorzaak van woningbrand.

Toch zullen sommige dingen voor altijd anders zijn. Het geluid van een brandweerauto bijvoorbeeld. Vanmiddag hoorde ik het voor het eerst na de brand weer. We brengen net de trainingsbroek, een shirt en schoenen van de overbuurman terug. Als we weer naar buiten lopen klinkt het bekende geluid van sirenes: twee brandweerauto's rijden in volle vaart over de straat. 

Terwijl ik de sirenes hoor, realiseer ik me dat dat nooit meer hetzelfde zal zijn. Eerder had de sirene van de brandweerauto geen betekenis voor mij. Natuurlijk wist ik wel dat die auto's op dan op weg zijn naar een brand. Maar ik wist niet wat het is om getroffen te worden door brand. En dat weet ik nu wel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten