zaterdag 13 april 2013

5 haves om mee te verhuizen


De afgelopen twee dagen zou de dekvloer op de vloerverwarming worden gestort. Maar dat is niet helemaal gelukt. Vandaag zijn ze nog bezig met het storten van de benedenvloer. Al met al begint het er steeds meer op te lijken. Er blijven steeds minder zaken over om te regelen. Genoeg, maar toch steeds minder. Vandaag heb ik de ruimte om even lekker aan te rotzooien. Ergens achter in mijn hoofd kriebelt het nog wel een beetje: ik wil eigenlijk achter raambekleding en horren aan. Maar dat kan woensdag ook nog wel op mijn vrije dag. Vandaag ga ik even lekker sneupen in de plaatselijke kringloopwinkels. Even kijken of er nog echte musthaves liggen. Alhoewel... Als ik een ding geleerd heb in het afgelopen jaar, dan is het wel dat er geen musthaves zijn. Het zijn haves. Het moet niet. Het is leuk, maar niet noodzakelijk.

Dus op jacht naar haves, samen met de jongste. In De Graanschuur, de christelijke kringloop hier ter plaatse, scoor ik een beplakt ganzenei en de jongste een koebel. Het ganzenei wil ik onderaan ons kaartenrek hangen en de jongste heeft grote plannen met de koebel. "Het mooiste van die spullen vind ik dat er een verhaal aan zit.", zegt ze. "Zoals deze koebel bijvoorbeeld. Misschien was die wel van een boer die deze had voor een kalfje. Want je kunt zien dat het maar een kort lint is, dus hij is niet van een koe geweest." "Het is een souvenir", zeg ik. "Er staat Valkenburg op." "Dat weet je niet", zegt ze. "Misschien moest die boer al zijn dieren wel wegdoen en werd het gewoon te emotioneel voor hem om die bel te houden." Ik vermoed dat dit niet het verhaal achter de bel is, maar ik kan me volledig vinden in haar punt: het zijn spullen met een verhaal.

In de andere kringloop vind ik een houten beeld van drie zingende zwarte mannen. Ik word er heel vrolijk van en ik aarzel niet- ik herken 'm feilloos+ : dit is een echte have. Je kunt er verder niets mee, je wordt er alleen maar blij van. De jongste vindt verder nog een hoefijzer en ik koop voor een euro nog een twee art deco boekensteunen. Voldaan keren we huiswaarts: weer vijf dingen erbij om te verhuizen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten