zaterdag 25 januari 2014

Say yes

"En toen vroeg hij of wij al wisten hoe onze trouwjurk er uit moest zien." De jongste vertelt dat ze hier op school over hebben gepraat in het kader van rituelen en gebruiken. De vraag werd gesteld door een leraar. Ik vind het een opmerkelijke vraag. Het veronderstelt namelijk dat ze a. gaan trouwen en b. ook nog eens in vol ornaat. Toen ik op de middelbare school zat, was die vraag onvoorstelbaar geweest. We zouden de leraar weggehoond hebben. Werkelijk niemand ging ervan uit dat je zou gaan trouwen. En als je dat ging doen, dan kwam daar geen trouwjurk aan te pas.

Zelf trouwden we vlak voor onze oudste, een bijna 9-ponder, werd geboren. Mijn omvang was navenant en mijn bruidstooi bestond uit een zelfgemaakte trouwsweater en een zwarte strakke broek. Mijn moeder had ter verhoging van de feestvreugde nog een bruidsboeketje samengesteld met bloeiende bloemen uit de tuin. Alleen onze ouders, broers en zussen en mijn boezemvriendin waren in het gemeentehuis van de partij. Na de huwelijksplechtigheid dronken we met z'n allen een kopje koffie met taart. Het enige waar ik echt op stond was namelijk een bruidstaart met verdieping. Dus die was er wel. Onze trouwreportage was een klein boekje met zelf geschoten foto's. Het boekje is verbrand, net als de trouwsweater, die later uitgroeide tot een klustrui.

Onze jongste weet dankzij programma's als Say yes to the dress precies wat voor bruidsjurk zij zou willen hebben: ze wil een mermaid dress met een sweetheart neckline. En dat zal haar ongetwijfeld goed staan. "Dat is toch ECHT  kapitaalvernietiging", zegt onze zoon."Zo 'n jurk die je maar een dag draagt." De bedragen die gemoeid zijn met de jurken die in Say yes to the dress voorbijkomen zijn huiveringwekkend. Vaak betalen de ouders of de man de jurk. "Je weet maar nooit. Straks moet jij er ook €20.000,-  voor op tafel leggen." zegt E. in de wetenschap dat dat zeer onwaarschijnlijk is. Onze zoon laat er geen misverstand over bestaan: "Ik lig nog eerder tussen 6 planken 3,5 meter diep onder de grond." Het is duidelijk: een dergelijke vorm van kapitaalvernietiging zou hij niet overleven.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten