donderdag 17 mei 2012

Bruin water

Oeps...
Rond de middag ontdek ik het: bruin water in de wc. Ik vermoed een kleine maar zeer onsmakelijke verstopping. Nog maar eens spoelen dan. Nog steeds bruin. Nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer. Nog steeds bruin. Handjevol soda dan maar. Dat werkt in ieder geval zuiverend. Ik besluit het even te laten trekken. De jongste gaat naar de wc. "Nog steeds bruin?", vraag ik. Inderdaad, nog steeds bruin. Dan maar even googelen op ontstoppen. De eerste optie is handmatig ontstoppen. Soms wordt de verstopping van je toilet veroorzaakt door iets heel eenvoudigs zoals een toiletrol die in de pot is gevallen. Dat is het niet. Als je direct kunt zien wat het probleem is en dit met een stel afwashandschoenen kunt oplossen; doen! Zien kan ik het niet: een huisvuilzak dan maar met een postelastiek om de bovenarm? Werken met een ontstoppingsveer kan ook, maar daarbij heb je snel last van beschadigingen aan de wc-pot als je niet erg ervaren bent. Let erop dat het gebruik van de veer niet zonder risico is; je zult niet de eerste zijn die door verkeerd gebruik de complete pot stuk slaat.Gebruik de veer dus alleen als je weet wat je doet of je pot toch aan vervanging toe is. Dan die vuilniszak maar.

Niet schadelijk

Eerst maar eens theedrinken om moed te verzamelen. Even later komt E. binnen met een glas bruin water.  "Moet je eens zien", zegt E. "Ik heb er nog geen thee van gemaakt." Dus dat bruine water in de wc komt niet van een verstopping! Ik kijk op internet of er melding wordt gemaakt van bruin water in onze contreien. Als dat niet zo is, bel ik even naar het waterbedrijf. "We hebben hier bruin water. Weet u daar iets van?" Ja, dat weet ze. Er zijn werkzaamheden een paar kilometer verderop. "Het duurt de hele dag. Op zich is bruin water niet schadelijk voor de gezondheid", vertelt ze. "Het ziet er alleen niet zo lekker uit." Nee, vertel mij wat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten