maandag 7 mei 2012

Een afspraak uit stoerdoenerij

Vanmorgen luister ik in de auto naar het programma van Edwin Evers op 538. Ik wissel het luisteren van mijn eigen muziek af met het luisteren naar de radio. Tegenwoordig luister ik dus naar 538 en ik ben een beetje verslingerd aan het oeverloze gebabbel van de mannen in de studio 's morgens vroeg. Vanmorgen bellen ze met Durk Veenstra, eindredacteur van RTL Z, die een reactie geeft op de verkiezingsoverwinning van Francois Hollande in Frankrijk. Wat gaat dat betekenen voor de euro, is de vraag. Gaat Frankrijk zich aan de gemaakte afspraken houden? Durk denkt dat de wisseling van de macht niet zoveel invloed zal hebben; het gaat om marginale verschillen. Bovendien is Frankrijk een keurig land dat zich vast aan de afspraken gaat houden. Hij doelt op de afspraken om het begrotingstekort van eurolanden niet verder op te laten lopen dan 3%. Maar Hollande zal wel iets willen doen. Zo zal hij willen morrelen aan de afspraak dat het structurele tekort over meerdere jaren zelfs niet boven de 0,5% van het bruto binnenlands product mag komen. Het is taaie kost, maar Durk vertelt het heel duidelijk. Dat van die 0,5% zal er wel afgaan, beweert Durk. "Dat was een afspraak puur uit stoerdoenerij." Niemand is echt van plan om zich aan zo'n afspraak te houden, aldus Durk.

Het blijft nog even hangen gedurende de rest van mijn autorit: een afspraak uit stoerdoenerij- omdat het zo goed voelt. Ja, die zien we allemaal wel eens voorbijkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten