woensdag 30 januari 2013

Elly, Lucas, Ria, Trine, Thomas en Caije

Een tijd geleden zei iemand tijdens een presentatie: "Ik ben heel vaak verbaasd." Die verbazing dreef hem voort en stuwde hem tot grote hoogten. Ik herken die verbazing. Bij mij is die verbazing echter heel vaak triviaal. Mijn verbazing helpt me niet echt bij het maken van een flitsende carrière, maar ik heb er wel veel lol van.

Een van mijn favoriete bezigheden is het doorspitten van het wekelijkse folderaanbod. Bij voorkeur niet digitaal, ook al heb ik daar een app voor, maar lekker ouderwets: papier snuiven. Bij het doornemen van het folderaanbod word ik ineens weer overvallen door een triviale verbazing. Ik heb het ongetwijfeld al honderdduizend keer gezien, maar pas vandaag verbaas ik me erover. Bij het doornemen van de folder van Jysk vallen de opmerkelijke namen die producten krijgen ineens op. Aan merknamen zijn we gewend, maar dit is anders. Sommige producten krijgen een vrouwennaam: de Amia sierkussensloop, zitkussen Ria, vouwbed Trine. Andere een mannennaam: de Thomas klapstoel, de Caije zeepdispenser, de Jesse eettafelstoel, de Johan eettafel en eetstoelen. En dan zijn er nog de geografische namen: de Colorado verstelbare stoel, de Alabama eetkamerstoel, de Santa Fe eettafel, een Kilimanjaro dekbed. Bij het dekbed kun je je er nog iets bij voorstellen: zo'n dekbed beschermt je tegen extreme temperaturen denk ik dan maar. En vooruit: de zeepdispenser, daar kan ik ook nog wel iets bij verzinnen. Maar verder ontdek ik er geen lijn in: wanneer een vrouwennaam, wanneer een mannenaam en wanneer een geografische naam?

In mijn familie geven we spullen ook namen. Zo heeft onze oudste de fiets Elly, genaamd naar de gulle gever van de fiets. Mensen die niet weten dat ze het over haar fiets heeft, zullen denken dat Elly een van haar beste vriendinnen is.


Zo mooi was Lucas.
En ver voor haar deden wij het bij ons thuis al. Jarenlang had ik een eigen stoel genaamd Lucas, genoemd naar zijn oorspronkelijke baas. Mijn vader kreeg 'm ooit van Lucas toen hij last van zijn rug had. Lucas werd uitgeleend aan mijn tante. En op een gegeven moment deed die 'm naar de rommelmarkt. Daar kocht ik 'm vervolgens weer,zonder dat ik wist dat de bewuste stoel onze Lucas was. Lucas was mijn favoriet en zou mij hebben overleefd, ware het niet dat ik de brand wel overleefde en Lucas niet.

Bij ons is het dus gewoon een kwestie van vernoemen. Zou dat bij de Jysk ook zo zijn? Vernoemt de ontwerper van het vouwbed gewoon zijn vrouw, en bedacht de maker van de Colorado stoel zijn stoel in Colorado? Zoals ik al zei: het is geen verbazing die me verder helpt. Het blijft speculeren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten