maandag 7 januari 2013

Kussen of handen schudden?

Vandaag hadden we bij ons op het werk de nieuwjaarsreceptie. Dat noemen we Happen bij de baas. De receptie is namelijk inclusief een ontbijtje. En daar ontdekte ik een nieuwe trend: de nieuwjaarswens met kus, maar zonder de hand te schudden. Op zich niet zo vreemd natuurlijk. Want wat blijkt? Aan zo'n hand zitten veel meer bacillen dan op je gezicht, mond, tong en de rest van je lichaam bij elkaar. We kennen allemaal het verhaal van die pinda's in het café. Dat schijnt zo ongeveer het smerigste te zijn wat je kunt eten. Laatst trof ik iemand op een receptie die een theorie had: hij at altijd alle bakjes leeg. Voor het goede doel zeg maar: om ervoor te zorgen dat een ander geen 'gebruikte' pinda's voorgeschoteld krijgt.

De besmetting bij de pinda's gaat ook via de hand. Die handen komen namelijk overal! Je moet er niet teveel over nadenken. Stel je voor: je schudt iemand de hand die het met de toilethygiëne niet zo nauw neemt. Zonder dat je er erg in hebt, laat zo iemand sporen na op je handen. Ervan uitgaand dat jouw norm voor persoonlijke hygiëne door iedereen wordt gedeeld, graai je ongeremd in de gesmeerde broodjes. Je schudt handen, en zo breidt het zich enorm uit. Ook las ik ooit eens dat je beter een toiletbril af kunt likken dan, ja wat ook nog maar? Dat ben ik dan weer vergeten. Maar het was ook iets heel gewoons en dat kun je van het aflikken van een toiletbril toch niet zeggen.

Ik denk dat al die mensen die wel kussen maar geen handen schudden ook over deze informatie beschikken en leven volgens het motto: lebber er vrolijk op los, zolang je je handen maar thuis houdt. Ik begeef me onbevreesd in het sociale verkeer, ook als daar handen schudden bij komt kijken. Dat verhoogt de weerstand weer, denk ik dan maar. Maar goed, ik ben dan ook een echte waaghals.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten