woensdag 14 februari 2024

Duurzame persoonlijke hygiëne


Ik neem een diepe snuif. Kan dit bloesje nog een keer aan, of toch maar in de was? Het ruikt niet echt onaangenaam. Ik besluit 'm toch maar in de was te doen. Het is een tweestrijd tussen mijn drang naar een optimale persoonlijke hygiëne en mijn duurzaamheidsdrang. Laatst vroeg de oudste: "Hoe vaak draag jij je shirts?" "Meestal één dag", zeg ik. "Soms twee". Zij draagt ze maar een dag, ook gedreven door de drang naar optimale hygiëne. Ze ziet het ook wel anders. Vandaar dat ze zich de vraag stelt. "BH's moet je na vier keer dragen wassen", weet ik. Maar als ik aan het sporten ben geweest, gaat die vlieger niet meer op. Dan gaat ie direct in de was. En ook slips gaan natuurlijk direct in de was. 

Ontspannende snuif

Ik probeer bovenkleding niet meer automatisch na een dracht te wassen. Dus nu vind je me regelmatig snuivend aan kritieke plekken in het wasgoed. Ik trek de grens bij mijn eigen kleding. Als ik als eens aan E's kleding snuif, dan doe ik dat alleen als hij erin zit. Ik heb namelijk eens gelezen dat dat heel ontspannend is. En dat kan ik bevestigen (TIP!). 

Bewust wassen en drogen

Ik ben me de laatste jaren veel bewuster geworden van mijn CO2-footprint. Zodra het kan, droog ik weer op het rik. Dat deed ik altijd al omdat ik dat leuk vind, maar nu doe ik het bewust. De wasmachine draait niet meer met een halflege trommel. De sportwas gaat niet apart in de machine, maar met de rest van de donkere was. Ik ben er heel tevreden over.

Wasadviezen 

Het onderwerp laat de oudste duidelijk niet los. Later in de week stuurt ze me een Engels filmpje via instagram met de volgende wasadviezen: 

  • Jeans - een keer per maand. 
  • Synthetische stoffen - na drie/vier 'wears'. 
  • Katoen - ook na drie/vier 'wears'. 
  • Wol en kasjmier - minder dan 1x/maand. 

😲😲😲😲

Zo doen ze dat dus in Engeland. Ik hou het maar op snuiven. 

De illustraties op mijn blog zijn afkomstig van Boomerang Cards.  Hier vind je deze.

De soundtrack bij de blog is:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten