zaterdag 2 juni 2007

Precisiewerk


Zaaien is precisiewerk. Hij vertelt het me terwijl we door het land rijden. De maximumsnelheid is hier sinds kort bijna overal 60 kilometer, dus gelegenheid genoeg. De percelen aardappelland, bieten, mais en koren glijden langzaam aan ons voorbij. De pootmachine heeft voren in het aardappelland getrokken. "Als dat goed is gebeurd, ziet het er heel mooi uit." Hij is op dreef. "Voor mais en bieten heb je aparte zaaimachines." In lange symmetrische banen wordt het uitgezet over het goed losgemaakte land. Hij kijkt en geniet. Zaaien is geen kwestie van met een zaaimachine over het land jagen. "Dat doe je niet zomaar. Daar moet steeds evenveel ruimte tussen zitten." Ook de bieten liggen er mooi bij, verzekert hij me. Misschien is dat hoekje een beetje te nat, maar het is mooi ingezaaid. Dat zie je wel eens anders. "Weet je nog toen laatst dat stuk bij Harkstede? Dat zag er niet uit." Hij begrijpt het niet. Als je het land gebruikt moet je het ook goed doen. Uit respect voor het land. We passeren weer een veld aardappels. "Zie je dat, hoe mooi dat in rijen staat. Ja aardappels vind ik ook een mooi gewas. Die zou ik later ook wel willen verbouwen."

Mijn zwager is de maat. Hij boert zoals het hoort. Zijn land ligt er altijd keurig bij. Zijn tractors worden het best onderhouden. Hij maakt de juiste keuzes. Iedere boer wordt langs zijn lat gemeten. En er zijn er niet veel die de toets der kritiek kunnen doorstaan. Zo'n boer zou hij willen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten