donderdag 10 april 2014

Dik voor elkaar

Vandaag hadden we het op het werk even over 'onze generatie', de vroege vijftigers zeg maar. Eerst sprak ik er met boezemvriendin over: er is niets veranderd en toch is alles veranderd. Hetzelfde thema speelt later in een gesprek met de baas. We komen allemaal tot de conclusie dat we blij zijn dat we van 'onze tijd' zijn. We hadden het niet anders gewild.

We zijn ook van de generatie die als eersten langer door moeten werken voor we met pensioen kunnen. Dan is het belangrijk dat je een beetje lol in je werk houdt. "Ik heb je net iets gestuurd over betrokkenheid bij het werk", zegt boezemvriendin. "Ik heb ook iets rood gemaakt."

Het mailtje dat ze me stuurt vertelt iets over de 12 factoren die betrokkenheid bij het werk bepalen:
1. Ik weet wat van me verwacht wordt op het werk
2. Ik heb de materialen en apparatuur die ik nodig heb om mijn werk goed te doen
3. Op het werk heb ik de kans om wat ik het beste doe elke dag te doen
4. In de laatste zeven dagen, kreeg ik erkenning of lof voor het doen van goed werk
5. Mijn begeleider, of iemand op het werk, is betrokken bij mij als persoon
6. Op het werk lijkt mijn mening te tellen
7. Er is iemand op het werk die mijn ontwikkeling stimuleert
8. De missie of het doel van mijn organisatie geeft me het gevoel dat mijn werk belangrijk is
9. Mijn medewerkers of collega’s zijn toegewijd om een goede kwaliteit te leveren.
10. Ik heb een beste vriend op het werk.
11. In de afgelopen zes maanden heeft iemand met mij gesproken over mijn vooruitgang op het werk 12. Het afgelopen jaar heb ik kansen gehad op het werk om te leren en te groeien

 En inderdaad: 10 is voor ons in ieder geval dik voor elkaar!




(De 12 factoren komen uit: The elements of great managing’ van Wagner & Harte)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten