zaterdag 28 mei 2011

Te luid


Laatst las ik in de regionale krant over mensen die overgevoelig zijn voor geluid. Zij nemen een doordringende bromtoon waar sinds er in hun omgeving naar gas wordt geboord. Dat lijkt me verschrikkelijk. Het is des te vervelender, omdat veel mensen de bromtoon niet horen. En overtuig iemand die niets hoort dan maar eens dat het er wel is.

Ik ben ook gevoelig voor geluid. Let er maar eens op en je zult merken dat het bijna nooit stil is in huis. Altijd slaat wel ergens een apparaat aan: is het niet de koelkast, dan wel de verwarming. Zo maakt onze televisie op stand by een hoog piepgeluidje. Op zich is dat nog niet zo erg, want je kunt het ding ook gewoon uitzetten. Maar ook dan blijft de piep aanwezig. Om verlost te zijn van de piep moet de stekker echt uit het stopcontact.

Bij ons thuis zijn de mannen minder gevoelig voor geluid. E. hoort het hoge piepje van de televisie helemaal niet en onze zoon vindt het ook lang niet zo irritant als wij, de vrouwen in huis. De jongste is nog gevoeliger voor geluid dan ik. Toen ze klein was, ging ze met haar handen voor haar oren staan als er bijvoorbeeld een muziekkorps langskwam. Van harde geluiden werd ze lange tijd overstuur. Andere geluiden, die een ander helemaal niet opvallen, vindt ze dan wel weer mooi. Zo moet het raam van de auto als het kan open op het moment dat er een brug dichtgaat. Het klinken van de ijzeren delen van de brug op elkaar vindt ze fascinerend.

Sinds kort rij ik naar het werk een alternatieve route omdat er werk aan de weg is op de doorgaande weg. Ik kies niet voor de officiƃ«le wegomlegging. Die weg heeft namelijk aan de zijkanten een soort beklinkering die veel lawaai maakt als je erover rijdt. Omdat de weg nogal smal is, moet je -wil je elkaar goed kunnen passeren- voortdurend over die rand rijden. Dat geeft een huilend geluid dat me door merg en been gaat. Ik probeer die route dan ook tot het minimum te beperken. Het gaat nog net niet zover dat ik er kilometers voor omrij, maar veel scheelt het niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten