maandag 14 februari 2011

Aan/uit


In de Viva hadden of hebben ze de rubriek Anybody. Ik lees de Viva tegenwoordig niet meer, dus ik weet niet of ze de rubriek nog steeds hebben. In deze rubriek zag je het naakte lichaam van een vrouw, zonder hoofd. Dat hoofd zat er natuurlijk wel op, maar die werd van de foto afgesneden. De vrouw die naakt poseerde vertelde op welk deel van haar lichaam ze trots was en welk deel haar niet beviel.

In de Linda is een soortgelijke rubriek. Dat wil zeggen: er wordt ook bloot geposeerd, met dit verschil dat je op de ene pagina iemand aangekleed ziet staan en op de andere pagina naakt. Van enige vorm van anonimiteit is geen sprake meer. In een Linda die ik vorige week meenam poseerde een man, begin vijftig. Zijn naam, zijn burgerlijke staat, alles werd erbij vermeld. Op de 'aangeklede' pagina zag de man er prima uit – bij lange na geen Gijsbert, maar hij kon ermee door. De 'ontklede' pagina roept bij mij één vraag op: waarom? Waarom zou je dit willen? Op een zeker moment ben je -hoe goed geconserveerd ook – naakt gebaat bij gedempt licht en soft focus camera's. Deze man was op dat punt aangeland. In de bijbehorende informatie lees ik dat hij twee kinderen in de puberteit heeft. Mijn ervaring met drie pubers maakt dat ik een ding zeker weet: dit leidt tot diepe schaamte natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten