woensdag 12 september 2012

Een stok in de rivier

E. zegt het met enige regelmaat: "Ik ben een stok in de rivier." Volgens E. is het een Fins spreekwoord, maar op het internet vind ik er niets over. Het enige wat ik vind is een meditatievisualisatie, waarbij de stok in de rivier staat. Maar dat is helemaal niet wat E. bedoelt: hij is een drijvende stok, die meedrijft op de gebeurtenissen in het leven. Het is een beeld dat E. graag schetst.

E. gebruikt de uitspraak vaak om het contrast met mij aan te geven. Volgens E. ben ik namelijk een gedreven mens; ik zorg vaak voor de stroming. En in zekere zin klopt dat ook wel. Ik word niet zozeer gedreven door idealen of principes, door aanzien of carrière, maar door de behoefte om de kwaliteit van ons leven te verbeteren. Zelf verwoord ik dat vaak als 'vooruit komen in de wereld'. Bij ons oude huis zat dat 'm vaak in het klussen in en om huis, maar ook bijvoorbeeld in het maken van citytrips, of in interieurzaken. Een kubus met vakjes om de rondslingerende flessen op te bergen bijvoorbeeld, dat is nog eens vooruit komen in de wereld! Wat een bijdrage aan onze kwaliteit van leven!  Om kwaliteit van leven toe te voegen, stel ik mezelf vaak doelen, zo kom je stap voor stap vooruit in de wereld. Het halen van die doelen geeft me een geweldig gevoel, dan ben ik vaak erg tevreden over mezelf.

Na de brand is alles in een stroomversnelling terecht gekomen. Dus is het extra hard werken om weer vooruit te komen. Vandaag gingen we dan ook alweer op keukenjacht. En die verliep vandaag bijzonder harmonieus. De stok dreef mooi met de stroming mee. Maar het gebeurt ook regelmatig dat de stok net even dwars ligt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten