woensdag 10 september 2008

Lekker lullen over geld

Onze zoon heeft voor het eerst economie. Zijn lerares is een Friezin. Ze is een van zijn favorieten en economie is een van zijn lievelingsvakken. Economie is gewoon 'lekker lullen over geld', aldus onze zoon.  Hij imiteert haar graag met haar zware Friese accent. Ze doet niet haar best om leuk te zijn, maar ze is het wel. Ze is vanaf dag 1 een van zijn imitatiefavorieten: "Dag, ik ben mevrouw G. Zoals jullie misschien wel horen kom ik uit Friesland. Ik geef jullie economie. Wat is economie eigenlijk? We gaan vandaag kranten bekijken en dan knippen jullie uit wat je denkt wat economie is." Hij had een aantal knipsels uit de krant gehaald. En dat was goed. "Helemaal 100% goed plus de bonus" vervolgt hij zijn imitatie. Maar als ze niet luisteren, straft ze ook. "Ik ben een heel ouderwetse juffrouw. Ik straf ook nog en ik schrijf graag met een ganzeveer. Eventueel hamer ik een tekst in een rots." Naarmate de imitatie voortduurt, verzint hij er steeds meer bij. Hij vindt het erg vermakelijk.
Economie heeft zijn interesse, en dus steekt hij er veel van op. "Je hebt er tenminste iets aan.", zegt hij. Laatst kwam hij in shock thuis. "Ik had vandaag economie. En mevrouw G. heeft ons verteld hoe het zit met belastingen. Nou, daar word je echt niet vrolijk van. Dat er dan van je bruto inkomen nog eens 50% of soms wel 60% aan belasting afgaat. Dat is nogal wat. Is dat bij jullie ook zo?" Ik antwoord bevestigend. Hij was hoogstwaarschijnlijk niet de enige voor wie deze openbaring als een enorme schok kwam. En mevrouw G. geeft er dan ook gratis en voor niks het volgende advies bij: "Jullie moeten maar veel leren, dan zit je altijd goed in het leven."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten