donderdag 25 september 2008

Kunnen paarden zoenen?

Gistermorgen rijd ik naar mijn werk. De lucht is vochtig. Na de nacht hangt de nevel zwaar boven het groene gras, te zwaar om op te stijgen. Dan rij ik langs een perceel paardenland. Twaalf paarden staan verstild in de wei. Ze staan met hun benen in de nevel - een kleed om het machtige lichaam om ze tegen de vochtige kou te beschermen. Twee paarden staan met hun hoofden tegen elkaar aan geleund. Het past precies. Het is een liefdevol en intiem gezicht. Hartverwarmend in de vochtige kou.


's Middags rij ik langs een zaak voor paarden- en ruitersportartikelen. De naam van de zaak is: The Kissing horses. En dan vraag ik me af: kunnen paarden zoenen? Je zou zeggen dat ze dat in een zaak voor paarden- en ruitersportartikelen wel weten. Of is het een dichterlijke vrijheid? En maken wij van dat intieme gebaar een kus? Ik besluit me er even in te verdiepen. Dus google ik: paarden zoenen. Dan tref ik de volgende teksten aan:
  • Ik heb er dan in iedergeval geen spijt van.. maargoed als ze toch liever een paard zoent nu, dan is dat haar keuze, Ik wil er wel foto's van maken.. heb je ...
  • Alie ik zou hem niet zoenen hij stinkt uit zijn bek. Volgens mij is hij aftands, dat is geen belediging. Maar bij paarden van 8 jaar of ouder kan je niet ...
  • Sommige paarden zoenen beter dan mannen. ....
  • Sommigen wil je van harte knuffelen, met of zonder zoenen, ... @paardenman: heeft dat 'neuzen' met jouw passie voor paarden te maken? ...
Informatie over het gedrag van paarden vind ik er niet bij.Dan probeer ik paarden kussen. De wedervraag is onmiddellijk Bedoelde u paardenkussen? En het is duidelijk wat er dan uit de zoekactie komt. Dus ik weet het nog niet, of paarden ook echt zoenen.
Wel tref ik een paardensymbool van leestekens aan. Heel leuk.
<'\___~
...(\...)\...

1 opmerking: