zondag 21 september 2008

Opgeruimd


Het houdt nu al weken aan. En de blik is er nog steeds. Sterker nog: volgens E. ontwikkelt het zich een kwaadaardige kant op. De blik verwordt tot het boze oog. Waar het boze oog op valt, dat moet verdwijnen. En inderdaad, behalve aan het klussen, ben ik ook flink aan het opruimen. En niet voor niets. Ik heb ontdekt dat ik lang niet vaak genoeg een boos oog heb.

Het oog valt op de kapstokken

Vanmorgen heb ik alle kapstokken in huis eens opgeruimd. We hebben er eentje in de voorste hal, twee in de achterste hal en over de hele lengte van de bijkeuken hebben we hetzelfde dubbele hangsysteem. Daar hangen de sporttassen en sportspullen en tassen met overbodige kleding of kleding die te klein is, en spullen die naar iemand anders kunnen. De andere kapstokken zijn voor de jassen, de schooltassen, de petten, paraplu's en dergelijke. Maar er hangt nog veel meer. Zo ontdekte ik een symposiumtas van een jaar geleden. Nog keurig gevuld met alles wat ik toen verzameld heb. Ook ontdekte ik een collectie doosjes met bungels erin. Een actie die alweer ver achter ons ligt. En in de voorste hal ontdekte ik nog een tas die ik heb gebruikt voor het afscheid van mijn collega G.. Ik had een krant gebruikt om iets in te verpakken en die dateerde van 10 juni 2006. Het programma van zijn afscheid zat er nog in. We hadden een woordenboek voor hem gemaakt, met woorden die helemaal bij hem hoorden. Op dat moment wisten we al dat de kanker terug was, maar toen hoopten we dat hij nog wat tijd van leven zou hebben. Nu weten we inmiddels dat dat maar een half jaar was. De tas is nog onaangeroerd. Ik ga er even voor zitten en lees alles nog eens na. Behalve het programma vind ik ook een bundel met tekeningen van Peter van Straaten. Iedere week kopieerde G. een tekening voor ons met een motto voor de week. Hij noemde het een opkikker. Ik blader het nog eens door... leuk. De bundel bewaar ik. Het tasje gaat in een andere tas met stoffen tasjes.


Herontdekken

Het mooie van opruimen is dat je dingen tegenkomt waarvan je helemaal niet meer wist dat je ze had. En sommige dingen heb je zolang niet gebruikt, dat ze ook gewoon weg kunnen. Niet eenvoudig voor een notoire verzamelaar als ik, maar nu ik het boze oog heb, gaat dat een stuk gemakkelijker. Gezien mijn oogst kan het jaren duren voor het weer zover is, dus ik moet mijn kans nu grijpen!

De illustraties op mijn blog zijn afkomstig van Boomerang Cards.  Hier vind je deze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten