dinsdag 1 maart 2011

Heel bijzonder


Vandaag vierde mijn zusje een jubileum. Ze is vijfentwintig jaar juf op de school in ons geboortedorp. Zolang ik me kan herinneren, wilde mijn zusje al juf worden. Daarvoor ging ze naar school, dat was haar doel. En eerlijk is eerlijk: ze heeft er een ingebakken talent voor. Dat was al duidelijk ver voordat ze juf werd. Ze heeft namelijk jarenlang op mij, mijn zusje en onze ouders geoefend. Dat ik twee jaar ouder was dan zij, maakte niks uit. Zij was altijd al van de pedagogiek en het organiseren. Twee eigenschappen die haar in haar huidige functie goed van pas komen.

Er zijn verschillende foto's van ons van toen we heel klein waren, waarbij ik op de driewieler fiets en zij me van achteren beetpakt. Een onoplettende kijker zou nog kunnen denken dat ik -omdat ik fietste en het stuur in handen had- dus ook de regie had, maar niets was minder waar. Zij stond me in te fluisteren welke kant het op moest. Later organiseerde ze poppenkastvoorstellingen. Zij bij de kassa en ik in de poppenkast om te spelen. Dat was helemaal niet vervelend, het was zelfs wel prettig. Ik liet het me lekker aanleunen. Ik vond het heerlijk - en nog.

Tot de dag van vandaag botviert ze haar pedagogische talenten op mij. Ik was allang volwassen en woonde al talloze jaren op mezelf, toen ze me leerde om mijn handdoeken netter op te vouwen. Ik deed het op de automatische piloot zoals mijn moeder het vroeger ook deed. Zo zou ik het altijd hebben gedaan, als zij me niet een slimmere manier had geleerd. Ze heeft zelfs nog geprobeerd om mij te leren mijn vaatwasser ordentelijk in te pakken. Zij doet dat keurig: bestek wordt gesorteerd, lepeltjes in een rek en alles keurig in het gelid. Maar dat gaat er bij mij niet in: ik sorteer nou eenmaal liever schoon bestek dan smerig bestek.

Als je vijfentwintig jaar ergens werkt, heb je veel mensen zien komen en gaan. Dat geldt ook voor mijn zus. Het bijzondere is dat zij ook nog eens heel veel kinderen heeft zien komen en gaan. Kinderen die nu volwassen zijn. Kinderen, van wie jij de juf bent geweest. Dat is toch heel bijzonder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten