zondag 6 maart 2011

Ik mis je nu al


Gisteravond boekte ik voor de oudste en mij een hotel nabij Maastricht. Over drie weken gaan we daar een nachtje overnachten. Ze gaat namelijk dit jaar van de middelbare school af en wil gaan studeren. Na lang wikken en wegen is ze eruit: het wordt zo goed als zeker gezondheidswetenschappen. Dat kun je niet in het dichtbijgelegen Groningen doen. De universiteit van haar voorkeur ligt in Maastricht en over drie weken houden ze daar een open dag. Om toch ook nog even verder te kijken, gaan we de dag ervoor naar Enschede. Maastricht ligt ongeveer ter hoogte van Brussel, dus dat is voor ons vrij ver weg, maar ook Enschede is niet naast de deur. Ze gaat dan ook uit huis. En dat zal wennen zijn, voor ons allemaal. Haar broer -die zelf wel dichtbij blijft- roept voortdurend: "Ik mis je nu al!"

De jongste inspireerde hem tot deze tekst. Die had toen ze jonger was een compleet repertoire aan dramatische teksten en dat vonden wij zo leuk, dat we ze nog steeds te pas en te onpas gebruiken. "Ik mis je nu al", zei ze bijvoorbeeld nog voor je wegging. Er was dan geen sprake van een op handen zijnde langdurige scheiding, eerder van een doorsnee dagje naar het werk of naar school, of zelfs een uitstapje naar het winkelcentrum. Duurde de scheiding iets langer, dan was deze tekst onvoldoende dramatisch. Dat merkte ik toen ik ooit een nacht van huis ging. Toen ik meldde dat ik goed was aangekomen, wist zij te melden: "Het hele huis is hier vol met tranen."

Zover is het hier nu nog niet, maar missen gaan we haar zeker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten