dinsdag 8 maart 2011

Pokkelsmeer


Zomaar ineens is het 's morgens licht als ik naar het werk ga. Heerlijk vind ik dat. Het voorjaar komt er weer aan en dat is denk ik toch wel mijn favoriete seizoen. Nog niet te warm, maar wel lekker. Tijd ook om weer in de weer te zijn met doucheolie en bodylotion zodat de huid klaar is voor de zomer. Vorige week las ik in een blad het aanbevolen Groningse woord voor het relatief nieuwe woord bodylotion: pokkelsmeer. Het woord is niet erg goed ingeburgerd, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Groningse woord voor CD: spaigelploatje.

Echt vreemd vind ik het niet dat dit woord geen doorslaand succes is. Bodylotion klinkt als iets waarmee je jezelf verwent. Pokkelsmeer daarentegen klinkt als afscheiding van het lichaam waar je niet op zit te wachten. Ik associeer het direct met oorsmeer – al met al toch meer een noodzakelijk kwaad dan iets om van te genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten